You are currently viewing Relacja z konferencji Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja polskiej szkoły?

Relacja z konferencji Edukacja (nie)domowa – rewolucja czy ewolucja polskiej szkoły?

W dniu 28.06.2024 r. w Warszawie odbyła się konferencja dotycząca tematu edukacji domowej zorganizowana przez Fundację Edukacji Domowej. Miałam dużą przyjemność w niej uczestniczyć.

Skrót artykułu:

Podczas konferencji prelegenci omówili następujące zagadnienia:
– Dlaczego Polacy coraz częściej wybierają edukację domową.
– Przyszłość edukacji domowej.
– Nowe technologie w edukacji.
– Co zrobić, aby wzmacniać w dziecku pewność siebie.

Fundacja Edukacji Domowej
Centrum Nauczania Domowego

Spis treści:

Kto uczestniczył w konferencji

Konferencja zgromadziła ponad 100 osób. Uczestniczyli w niej przede wszystkim rodzice i nauczyciele, ale także inne osoby zainteresowane tematem edukacji domowej.

Główne cele konferencji

Jak przekazali organizatorzy, konferencja miała na celu pokazanie, na jakie potrzeby dzieci i młodzieży odpowiada edukacja domowa, w którą stronę zmierza rozwój edukacji alternatywnej w Polsce oraz jaki ma na to wpływ rozwój nowych technologii.

Przebieg konferencji

Konferencja składała się z czterech bloków:

PANEL 1 Dlaczego Polacy coraz częściej wybierają edukację domową?

W panelu zaprezentowano wyniki badań nad motywacją wyboru edukacji domowej, przeprowadzonych przez Fundację Edukacji Domowej przy współpracy z Kołem Nauk Psychologicznych PRAGMA działającym przy Instytucie Psychologii Stosowanej na Uniwersytecie Jagiellońskim.

PANEL 2 Rewolucja czy ewolucja polskiej szkoły? Przyszłość edukacji domowej.

W tym panelu zaproszeni eksperci przedstawili swoje wizje dotyczące przyszłości edukacji domowej w Polsce oraz omówili strategie, które mogą wspierać rozwój tego sektora.

PANEL 3 Nowe technologie w edukacji – szansa czy zagrożenie?

Prelegenci tego panelu pochylili się nad wykorzystaniem nowych technologii w edukacji, w tym edukacji domowej. Rozgorzała gorąca dyskusja zwolenników i przeciwników rozpowszechniania nowych technologii wśród dzieci 😉

PANEL 4 Aktywizujący panel dla rodziców. Co zrobić, aby wzmacniać w dziecku pewność siebie?

Podczas panelu panie psycholożki omówiły najważniejsze kwestie dotyczące wspierania dziecka w temacie wzmacniania wiary w siebie.

Kogo spotkałam na konferencji?

Uczestnictwo w konferencji dało mi możliwość znalezienia się w jednym miejscu i w jednym czasie z ponad setką ludzi, którzy wyznają podobne wartości, co ja, mają podobne przekonania i priorytety. Udział w tej imprezie był dlatego niesamowitym dla mnie doświadczeniem. Do kogo się nie odwróciłam i nie otworzyłam ust, okazywał się bardzo otwartą osobą, chętną do rozmowy, mającą dużo ciekawych rzeczy do powiedzenia. Dlatego nie stanowiło dla mnie problemu zebranie kilku bardzo ciekawych wypowiedzi. Jedynym problemem był czas, a właściwie zbyt krótkie przerwy kawowe…

Na filmie udało mi się uwiecznić rozmowy z panią Anną Ditkowską nauczycielką języka angielskiego z Piaseczna (Opanuj Angielski), z panią Ewą Ziejewską nauczycielką języka polskiego (Szkoły Infotech w Białymstoku), z panią Gabrielą Letnovską wiceprezeską Fundacji Edukacji Domowej, z panią Natalią Nowacką dyrektorką Centrum Nauczania Domowego oraz z panem Jakubem Celijem z Koła Nauk Psychologicznych PRAGMA. Dodatkowo w moim materiale filmowym znalazły się fragmenty wypowiedzi pani Ewy Maziarz – mamy dzieci w ED i nauczycielki (Nauka to zabawa) oraz pań Ewy Bensz-Smagały i Alicji Grzenik (Lucky Mind).

Wypowiedzi nauczycieli

Nauczyciele, z którymi rozmawiałam najczęściej były to osoby, które miały już doświadczenie w nauczaniu dzieci w tradycyjnych stacjonarnych szkołach, jednak postanowili poszerzyć swoją działalność o pracę z dziećmi z edukacji domowej lub wręcz skupić się na tej drugiej grupie. Niektórzy nauczyciele wypowiedzieli się, że nie zamierzają odchodzić ze stacjonarnych szkół, ale z zaciekawieniem obserwują techniki i metody stosowane w edukacji domowej i są chętni, żeby je zaimplementować w tradycyjnej nauce. Pani Ewa Maziarz, której fragmenty wypowiedzi umieściłam w moim filmie, opowiadała o korzyściach jakie zyskują jej uczniowie, uczący się w sposób mniej sformalizowany w edukacji domowej w kontekście wzrostu wiary w siebie, pewności siebie, odwagi w zabieraniu głosu w dyskusji, nauki samodzielnego myślenia, a przede wszystkim… szczęśliwego dzieciństwa.

Fundacja Edukacji Domowej – organizator konferencji – jakie są główne zadania fundacji?

W rozmowie ze mną pani Gabriela Letnovska wiceprezeska Fundacji Edukacji Domowej w bardzo klarowny i ciekawy sposób przedstawiła główne cele i zadania Fundacji.

Fundacja działa już od ponad 7 lat. Wspiera rodziców dzieci w edukacji domowej oraz szkoły przyjazne tej formie. Misją Fundacji jest dbanie o rozwój i stabilne warunki dzieci uczących się w edukacji domowej. Trudność dla Fundacji oraz rodziców i dzieci stanowią przede wszystkim częste zmiany w systemie edukacji.

Świadomość Polaków w kwestii edukacji domowej bardzo się poszeszyła w ciągu ostatnich kilku lat. Dużo jednak dalej pozostaje do zrobienia, jeżeli chodzi o rozpowszechnianie informacji o niej i o obalanie mitów, które wokół niej narosły.

Wbrew częstej opinii edukacja domowa tak naprawdę nie jest wcale „domowa”, gdyż może się ona odbywać wszędzie, niekoniecznie w domu za biurkiem, ale bardzo często w lesie, na wycieczce za miastem itd.

Fundację można wspierać darowiznami. Do połowy lipca zbierane są środki na udział przedstawicieli Fundacji w konferencji w Manchesterze – Global Home Education Conference.

Jest to świetna możliwość do tego, aby Fundacja Edukacji Domowej w Polsce poznała perspektywę innych krajów, pozyskała ich doświadczenie i wiedzę.

Ważniejsze jednak, niż wsparcie finansowe jest rozpowszechnianie treści i materiałów Fundacji, tak aby jak najwięcej ludzi mogło je poznać.

Centrum Nauczania Domowego – czym się zajmuje ta instytucja?

Udało mi się również porozmawiać z panią Natalią Nowacką dyrektorką Centrum Nauczania Domowego. Pani Natalia wyjaśniła, że CND wspiera szkoły przyjazne edukacji domowej oraz rodziców, którzy zdecydowali się na tę formę edukacji. Udostępnia m.in. platformę internetową, na której instytucja ta zgromadziła wiedzę z zakresu podstawy programowej. Dzięki temu rodzice mają więcej czasu dla swoich dzieci i chociażby na rozwijanie ich pasji.

Obawy, które mają rodzice zastanawiający się nad przejściem na edukację domową to przede wszystkim obawa związana z socjalizacją dziecka. Jednak jak pani Natalia powiedziała, nie tylko szkoła uczy funkcjonowania w grupie. Dziecko uczące się w trybie edukacji domowej nie siedzi wyłącznie w domu, ale często uczestniczy w wielu zajęciach dodatkowych, ma przyjaciół z róznych środowisk, ma grupę rówieśniczą, w której funkcjonuje, w której uczy się relacji. Dzięki skróconemu czasu poświęconemu na naukę (do 2-3 godzin dziennie) dzieci z edukacji domowej mają więcej czasu by realizować swoje pasje i wzmacniać relacje z rówieśnikami.

Druga obawa dotyczy strachu rodzica przed tym, że sobie nie poradzi w realizacji programowej z każdego przedmiotu szkolnego. CND wspiera rodziców za pośrednictwem nowoczesnych narzędzi oraz spotkań z nauczycielami.

Ostatnia obawa dotyczy rezygnacji rodzica z pracy zarobkowej. W przypadku uczniów klas młodszych nieodzowne jest zapewnienie opieki. Można to zrealizować za pomocą kooperatywy rodziców lub pomocy pozostałych członków rodziny. Trzeba pamiętać, że nauka w edukacji domowej jest skumulowana i zajmuje dużo mniej czasu niż w tradycyjnej szkole.

Moje wrażenia

Podczas konferencji (głównie w czasie przerw kawowych ;)) udało mi się porozmawiać z wieloma osobami związanymi z edukacją domową – rodzicami, nauczycielami, dyrektorami szkół i innymi ekspertami z branży. Z niektórymi z nich udało mi się nagrać rozmowy. Zamieściłam je w mojej relacji. Zapraszam do obejrzenia i posłuchania:

Ten post ma 2 komentarzy

Dodaj komentarz