Rozmowa z dr hab. Kingą Lendzion – socjolog w Instytucie Nauk Socjologicznych na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Kim jest Kinga Lendzion?
Kinga Lendzion – socjolog, od 2002 roku pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Nauk Socjologicznych na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Od 2024 r. redaktor naczelny Uniwersyteckiego Czasopisma Socjologicznego. Zainteresowania naukowo-badawcze: socjologia edukacji, socjologia rozwoju (rola edukacji w rozwoju państw Afryki Subsaharyjskiej) oraz edukacja alternatywna (edukacja domowa). Autorka i współautorka prawie 50 artykułów naukowych.
Od pięciu lat wraz z zespołem: dr Agnieszką Wołk i dr Bartoszem Olszewskim prowadzi badania naukowe – ilościowe i jakościowe – wśród rodziców edukujących dzieci w domu. Efektem prowadzonych badań są m.in. artykuły w czasopismach naukowych i monografiach.
O czym jest nasza rozmowa?
Z p. Kingą rozmawiamy m.in. o tym:
- dlaczego wybrała temat edukacji domowej jako przedmiot swoich badań,
- jak wyglądały badania, jak pozyskano dane i ile osób wzięło udział,
- kto uczy dzieci w domu,
- dlaczego rodzice i uczniowie decydują się na edukację domową,
- jakie plusy dostrzegli rodzice po przejściu na ed i jakie zmiany wystąpiły w zachowaniu ich dzieci,
- czy istnieją badania polskie lub zagraniczne, które dotyczą zagadnienia izolacji społecznej dzieci na ed,
- czy rodzice biorący udział w badaniach wskazali jakieś wady edukacji domowej,
- mniej oczywiste zalety edukacji domowej,
- egzamin 8-klasisty i matura: czy można porównywać wyniki uczniów domowych vs stacjonarnych.
Zapraszam do obejrzenia rozmowy na moim kanale na YouTube!