Rozmowa z dr Małgorzatą Chojak – kierownikiem Laboratorium Badań nad Neuroedukacją w Instytucie Pedagogiki na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Skrót artykułu: Przedstawienie Małgorzaty. Spis zagadnień, które zostały poruszone podczas rozmowy. Laboratorium Badań nad Neuroedukacją w Instytucie Pedagogiki na UMCS |
Kim jest Małgorzata Chojak?
dr Małgorzata Chojak – kierownik Laboratorium Badań nad Neuroedukacją w Instytucie Pedagogiki na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Przykładowe zrealizowane projekty:
– Mój tajemniczy mózg (konkurs MNiSW),
– Zidentyfikowanie markerów zaburzeń rozwojowych u dzieci, widocznych w ilościowej analizie zapisu EEG,
– 2015-2024 wyjazdy studyjne do Islandii, Norwegii, Włoch, Rumunii.
Ukończyła kursy specjalistyczne z zakresu neuroobrazowania mózgu. Autorka kilkudziesięciu publikacji na temat rozwoju dzieci, wpływu mediów na funkcjonowanie dzieci i dorosłych i z zakresu metod pracy z dziećmi opartych na badaniach neurobiologicznych.
O czym jest nasza rozmowa?
Z p. Małgorzatą rozmawiamy m.in. o tym:
- jakie procesy zachodzą w mózgu podczas czytania,
- czym różnią się od siebie dysleksja, dysortografia, dysgrafia i dyskalkulia,
- dlaczego dziecko rodzi się z dysleksją,
- jak przeprowadza się diagnozę dysleksji,
- kiedy można wystąpić o opinię o dysleksji,
- czy dysleksja zostaje na całe życie,
- czy można zniwelować objawy dysleksji,
- polisensoryka w procesie nauczania,
- dlaczego diagnozę autyzmu trzeba odnawiać , a dysleksji nie,
- czy oburęczność u dzieci wiąże się z wyższą inteligencją,
- jak wspomagać dzieci z dysleksją,
- czy komputer może zastąpić odręczne pisanie u dziecka z dysleksją,
- dlaczego korzystanie z nowoczesnych technologii może źle wpływać na mózg dziecka,
- jaki może być pozytywny wpływ technologii,
- od jakiego wieku i w jakim zakresie należy wprowadzać nowoczesne technologie w życiu dziecka,
- czy nauka obsługi nowoczesnych technologii jest dzieciom potrzebna,
- dlaczego łatwiej nam się skupić, czytając z kartki niż z ekranu komputera, porównanie czytania tekstu z czytnika e-booków, tabletu i komputera.
Zapraszam do obejrzenia rozmowy na moim kanale na YouTube!