You are currently viewing Nauka gry na instrumentach muzycznych metodą Suzuki

Nauka gry na instrumentach muzycznych metodą Suzuki

W artykule wyjaśniam na czym polega metoda Suzuki. Podpowiadam, jak w prosty sposób rozpocząć przygodę Twojego dziecka z muzykowaniem.

Skrót artykułu
Metodę Suzuki opracował Japończyk Shinichi Suzuki.
Metoda zakłada, że każde dziecko może nauczyć się gry na instrumencie.
Nauka rozpoczyna się najczęściej w wieku przedszkolnym.
Naukę nut rozpoczynamy równolegle z nauką czytania liter.

 
Sprawdź, czy w Twojej okolicy uczą nauczyciele Suzuki:
Centrum Edukacji Suzuki | Znajdź nauczyciela

Spis treści

Skąd się wzięła metoda Suzuki?

Metodę opracował w ubiegłym wieku Schinichi Suzuki – japoński nauczyciel gry na skrzypcach. Zauważył on, że dzieci, które od urodzenia mają codzienny kontakt z muzyką, dużo łatwiej uczą się gry na instrumentach.

Najważniejsze założenia metody Suzuki

Metoda zakłada, że nie ma dzieci lepszych i gorszych pod względem predyspozycji do nauki gry. Wszystko opiera się na systematycznych ćwiczeniach i odpowiednim podejściu. W procesie nauki dużą rolę pełni rodzic, który codziennie pracuje z dzieckiem.

Kiedy zacząć naukę gry na instrumencie?

Dzieci zaczynają naukę bardzo wcześnie – w zależności od rodzaju instrumentu i od swojej gotowości.

W przypadku skrzypiec może być to nawet w wieku 2 lat, w przypadku fortepianu w wieku 3-4 lat.

Do żadnej szkoły nauczającej metodą Suzuki nie ma przesłuchań, ani eliminacji. Przyjmowani są wszyscy chętni młodzi adepci muzyki.

Skąd mam wiedzieć, że moje dziecko jest już gotowe na rozpoczęcie nauki?

Dziecko często samo prosi o rozpoczęcie nauki gry na instrumencie. Porozmawiaj z nim wtedy i uprzedź, że będziecie ćwiczyć codziennie. Jeśli Twój maluch nie protestuje, to znak, że jest to dobry moment na rozpoczęcie właściwej nauki.

W naszej rodzinie właśnie tak się to odbyło. Moja młodsza córka sama poprosiła o zapisanie jej na lekcje po tym, jak przez rok czasu miała szansę obserwować zmagania swojej starszej siostry.

Zanim Twoje dziecko rozpocznie naukę gry

Chcesz dobrze przygotować swojego maluszka do nauki gry na instrumencie?

Oto wskazówki Shinichi Suzuki, jak to zrobić:

  • Sam jako pierwszy rozpocznij naukę gry na instrumencie i ćwicz w obecności dziecka.
  • Puszczaj dziecku nagrania muzyczne, również utwory, które niedługo samo będzie grało.
  • Stwórz dziecku warunki do słuchania muzyki na żywo.
  • W przypadku rodzeństwa, zachęcaj młodsze dziecko do słuchania gry starszego brata lub siostry.

Co to ma wspólnego z nauką języka ojczystego?

W poniższej tabeli zobaczysz, jak Shinichi Suzuki porównywał swoją metodę nauki gry na instrumentach do nauki języka ojczystego.

NAUKA JĘZYKA OJCZYSTEGONAUKA GRY NA INSTRUMENTACH MUZYCZNYCH
Nowonarodzone dziecko nie mówi od razu. Najpierw słucha i uczy się rozumieć, co mówią do niego najbliżsi.Dziecko przed rozpoczęciem nauki osłuchuje się z muzyką.
Dziecko zaczyna mówić pojedyncze słowa, a później proste zdania.Dziecko uczy się grać proste i krótkie motywy muzyczne.
Po osiągnięciu dojrzałości w zakresie percepcji wzrokowej dziecko rozpoczyna naukę czytania.W podobnym czasie dziecko rozpoczyna naukę czytania nut.

Nauka czytania nut

Zgodnie z zapisami z powyższej tabelki, naukę czytania nut rozpocznij nieco później. Najczęściej dzieje się to równolegle z nauką czytania tekstów. Dziecko jest wtedy wystarczająco rozwinięte pod kątem percepcji wzrokowej i nie ma z tym większych problemów.

Oczywiście dużo wcześniej możesz je oswajać z pojedynczymi nutami. Tak samo, jak uczy się literek w przedszkolu.

A zatem do dzieła!

Czy ta metoda przemawia do Ciebie? Podziel się swoją opinią w komentarzu.

Jeżeli czujesz, że ma to sens, działaj!

Więcej szczegółowych i praktycznych informacji znajdziesz na stronie www.suzuki.edu.pl Stowarzyszenia Centrum Edukacji Suzuki – organizacji, która zajmuje się wdrażaniem metody Suzuki w Polsce.

Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu na temat podstawowych założeń Metody Suzuki:

Bibliografia

Inspirację do tekstu znalazłam w książce Karmieni miłością autorstwa Shinichi Suzuki, wyd. Centrum Rozwoju Uzdolnień Metodą Suzuki, Warszawa, 2010.

Dodaj komentarz